Berichten uit de Dieterstraat nr. 46 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu Berichten uit de Dieterstraat nr. 46 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu

Berichten uit de Dieterstraat nr. 46

Blijf op de hoogte en volg Peter

17 November 2019 | Suriname, Paramaribo

We kijken terug op een drukke maar plezierige week.
Zondag zijn we even de stad in geweest om nog wat interessante zaken te bekijken.
Allereerst naar de kathedraal, de grootste houten basiliek van Zuid-Amerika. We kwamen aan tegen het einde van de dienst, maar konden gewoon naar binnen. De liederen schallen o.l.v. de prachtig zingende pater door de grote openslaande ramen naar buiten. Het interieur van de kerk is indrukwekkend en heel goed onderhouden.
Daarna zijn we naar Fort Zeelandia gelopen via het Onafhanklijkheidsplein en een mooi stukje historisch Paramaribo. Bij het fort staat een beeld I Love Su. Dat wilden we nog zien en er zeker een foto maken. Het ligt nogal verborgen, de eerste dag dat we in Suriname waren zijn we er al langs gelopen, maar niets gezien. Nu wel!
Na de fotosessie, met aardige toeristen die wij gefotografeerd hebben en zij ons, hebben we lekker geluncht aan de Surinamerivier. Daarna rustig aan, want de schoolweek stond weer voor de deur.
Maandag was er sportdag op school, georganiseerd door de gymmeester en het leger op het legerkamp tegenover de school. Alles liep goed, prima geregeld, maar wel warm om buiten te sporten, zelfs ’s ochtends…..
Peter had het druk met allerlei schoolzaken de hele week, o.a. voorbereiden van een ouderavond en een studiedag voor a.s. week.
Margy was druk met de voorbereidingen voor ons volgend bezoek want dinsdagavond kwamen mijn zus Jet en onze vriendin Hanneke aan. Ze logeren in een hotel in stad. Het werd dinsdagavond te laat om ze nog te zien, maar Margy is woensdag al met ze op stap gegaan o.a. naar Fort Zeelandia. En wie kwamen ze daar tegen……Gerard Joling die daar, samen met Steven Brunswijk (de braboneger) filmopnames aan het maken was. Zij hebben ook dinsdag veel gezien samen met Margy en vanaf vrijdag was Peter ook weer beschikbaar. Na nog een late vergadering van Peter konden we gelukkig nog met zijn allen naar de Quiz Night op donderdagavond, waar we 3e werden met het team. Vrijdag zijn we met onze gids Satish naar Brokopondo (het stuwmeer, de dam ontworpen en gebouwd door Nederlanders) en Ston(e) Island geweest, een erg leuke en interessante dag. Zaterdag is Peter met de 2 dames naar Groningen geweest en morgen is het Open Monumentendag. We hopen de synagoge te kunnen bekijken en daarna gaan we door naar plantage Peperpot.
Voor Peter begint dan de nieuwe (drukke) schoolweek en beginnen we aan de laatste 4 ½ week. Wat gaat het snel nu.

• 17 November 2019 - 09:49

Maudy:

Dank je voor - opnieuw- een verslag van jullie week belevenissen.
    Ik betrap me er op dat ik er naar begin uit te kijken....het is hier dan zondagmorgen en dan heerlijk even " een uitstapje '" naar Suriname.Het komt me allemaal zo bekend voor ( behalve een Gerard Joling in Fort Zeelandia....)
    Groetjes en nog veel genieten.
    maudy