Hard werken en even weg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu Hard werken en even weg - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu

Hard werken en even weg

Door: Peter en Margy

Blijf op de hoogte en volg Peter

25 November 2019 | Suriname, Paramaribo

Het waren alweer de laatste vakantiedagen van Jet en Hanneke.
Zondag stond plantage Peperpot op het programma. We moeten dan over de Wijdenboschbrug (Bosjesbrug volgens de bevolking) naar Commewijne. Daar werd iedereen tegengehouden want er kwamen allerlei militaire voertuigen van de brug. A.s. maandag is het Onafhankelijkheidsdag hier en die wordt gevierd in Moengo, een eind van Paramaribo. Blijkbaar kwamen ze daar vandaan. Op een gegeven moment komt er een pantservoertuig met grote vaart de brug af, haalde de rotonde niet en boorde zich in een woning… Dat werd nog groot nieuws hier, kapotte remmen volgens de krant maar volgens ons reed hij gewoon te hard. Wonder boven wonder geen gewonden.

Margy is maandag nog met J en H naar de centrale markt gegaan en naar Readytex, de souvenirwinkel. We kregen een prachtig boek “Suriname discovered”. Daar zijn we heel blij mee. Na Peter’s werkdag zijn Peter, H en J nog dolfijnen gaan spotten en ze hebben er veel gezien! Heel leuk.
Tot slot samen gegeten in hun hotel en afscheid genomen. Inmiddels zijn ze weer veilig in Nederland.

Wij moesten door: op woensdag een belangrijke ouderavond. Gelukkig is die prima verlopen, iedereen tevreden en blij met alle verbeteringen! Donderdagochtend had Peter een zelf voorbereide studiedag over Expliciete Directe Instructie. In Nederland huur je daar een deskundige voor in, maar die deskundige over laten komen…dat kunnen we niet betalen. Gelukkig kent Peter hem goed en had hij als basis een prachtige powerpoint gekregen. Heel fijn. Die dag verliep naar wens.
Daarna een lang weekend….vanwege de bovengenoemde feestdag! We zijn naar Resort Bergendal gegaan voor 2 dagen, aan de Surinamerivier en in de jungle. We hadden ons er niet veel van voorgesteld (daar moet je hier voor oppassen!) maar het was heel leuk. We mochten alleen niet deelnemen aan de” zipline”, alleen geschikt voor onder de 60 …..Verder is het voor Surinaamse begrippen echt een prachtig resort. We hebben nog een boottocht gemaakt waar we veel informatie kregen. We voeren langs dorpen waar mensen de rivier gebruiken om zichzelf, de vaat en was te doen. Heel bijzonder. Verder was het leuk om te horen dat de naam van het district (en ook het stuwmeer) “Brokopondo” Surinaams (Sranan Tongo) is voor “gebroken ponton”. Bij de bouw van de dam is er blijkbaar iets misgegaan. We hebben niet veel fauna gezien, alleen prachtige vlinders en een “boskonijn”.
We zijn lekker uitgerust en morgen dus nog een vrije dag!

• 25 November 2019 - 10:35

Henk Mreijen:

Weer een prachtige aflevering van de avonturen van Peter en Margy. Hartelijk dank.
    Er zijn weer mooie foto's bijgesloten. De derde foto uit het oerwoud laat een boom zien met lange luchtwortels. Ons is indertijd verteld dat deze bomen kunnen 'wandelen'. Door het vormen van nieuwe luchtwortels kunnen ze in de loop der jaren meters verderop komen te staan. In Suriname valt echt te genieten van flora en fauna.
    Dank jullie wel.

• 25 November 2019 - 11:46

Sandra:

Verslag weer met plezier gelezen. Je hoeft er dus niet persé naar de jungle voor avontuur. Tot de volgende en het ga jullie goed ondertussen !