Over en uit.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu Over en uit.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu

Over en uit....

Blijf op de hoogte en volg Peter

21 December 2019 | Suriname, Paramaribo

Na een goede vlucht zijn we weer thuis…

Inmiddels is het meeste al weer opgeruimd in ons nog wat ongezellige huis, de kerstsfeer is nog ver te zoeken……
De laatste dagen heeft Peter nog werkend doorgebracht, maar hij had niet meer zoveel te doen. We hadden allebei een griepje te pakken dat hier heerst dus wat minder doen kwam goed uit.
Het viel Peter op dat er veel kinderen naar hem keken of “Dag meester Peter” tegen hem zeiden. Dat betekent meestal dat er in de groep over je gepraat wordt. Zou de school dan toch nog een afscheid organiseren, wat niet de bedoeling was?

Op woensdagavond, onze laatste avond in Suriname, werd het kerstdiner voor de kinderen gehouden. Voor de ouders was er een borrel tijdens dat diner met zelfgemaakte hapjes. Alles was in kannen en kruiken, tot een prachtige tent met statafels op het plein aan toe, gesponsord door een ouder.

Iedereen moest zich verzamelen op het plein en ja hoor…..de voorzitter van het Bestuur nam het woord en bedankte Peter en Margy voor hun inzet en daarna kwam zijn opvolgster aan het woord die ook al lovend was en 3 cadeaus aanbood namens school: een Surinaams bekertje gemaakt van bitterhout (kwassiehout of kwasibita). Als je er dagelijks wat water in doet en dat opdrinkt word je wel 100 zonder kwalen. Het helpt ook tegen malaria. De struik en de geneeskundige krachten zijn ontdekt door Quassi, een weggelopen slaaf die veel van dit soort zaken wist. De bekers worden nog steeds door Marrons gemaakt.
Het tweede cadeau was een herinneringsboek met wensen van leerkrachten en kinderen met de titel “De reddende engel”.
En het derde cadeau was een houten klok in de vorm van Suriname. Drie lieve en persoonlijke cadeaus!
Na afloop van het kerstdiner en de borrel met veel ouders hebben we afscheid genomen van het team.

Het zit er op, het was weer een mooie belevenis waar we wat van Paramaribo en Suriname hebben gezien en veel geleerd hebben over de geschiedenis van dit bijzondere land. Het was een beetje een avontuur, met een enorme cultuurschok in het begin qua land en school, maar daar kom je snel overheen.

Donderdag was het pak- en reisdag en vrijdagochtend stonden we op een nat, fris, somber en miezerig Schiphol, waar Bas en Ingrid met de winterjassen ons ophaalden.

Dat weer…. dat zal voor Peter nog wel even wennen zijn, Margy heeft haar draai al weer helemaal gevonden!
En nu natuurlijk op naar de Suriname-tentoonstelling in de Nieuwe Kerk in Amsterdam!

Tot zover, dank voor het bijna 5000 keer lezen van onze blog! We hopen jullie enigszins mee te hebben genomen in onze maanden in Suriname!

• 21 December 2019 - 12:16

Frank:

Welkom thuis, ook al is het hier minder warm.
    Wij hebben van jullie blog genoten.
    Frank en Miek

• 21 December 2019 - 12:31

André:

Heel hartelijk bedankt voor het blog.
    Tot ziens!
    Annemarieke en André

• 21 December 2019 - 14:17

Karina:

Fijn dat het jullie lukte om iedere keer weer een mooi verslag te maken, met humor en foto's. Gaf een klein beetje een idee van jullie avontuur.
    Voor nu fijne kerstdagen en een warm 2020 gewenst.
    Groetjes, Karina.

• 21 December 2019 - 15:09

Margriet Zuidinga :

Welkom thuis en bedankt voor jullie mooie verslag.

• 21 December 2019 - 18:27

Joop:

In the end .

Hoi Margy en Peter ;

Welkom thuis in dit gure Nederland .
    Het zal best een klimaatshock voor jullie zijn .

Heb genoten van de epistels en kreeg een aardig beeld van het "tropenwerk "
    Zo te horen een stevige klus maar is uiteindelijk geklaard en vooral geslaagd .
    Partir cést un peu mourir of............. viel het mee .
    Je doet toch warme contacten op die nu zomaar weer verbroken worden .
    Ook daar zullen kwalificaties te horen zijn geweest als : troubleshooter , workaholic maar bovenal mensenmens .

Op nu naar de Kerst en Oud/Nieuw maar zal zeker op een andere wijze gevierd worden dan in Suriname.

Wens jullie fijne dagen maar jullie email hier werkt voor mij helaas niet meer .
    Heb je een ander provider ? en kun je me het juiste emailadres toesturen ???

Grote groet;

Joop

• 21 December 2019 - 22:23

Hennie:

Hai margy en peter, welkom thuis, toch weer heerlijk he om thuis te zijn en die kerstsfeer komt snel genoeg, komt vast wel goed! Willen jullie dat houten bekertje lekker meenemen naar het koor, zodat we er allemaal een druppie uit mogen drinken en een heel oud bejaard koor mogen worden, met allemaal van die oude besjes van 100 met krassende stemmetjes, lijkt me wel wat

• 21 December 2019 - 22:30

Hennie:

Nog n stukje erachteraan, (hij schreef niet alles weg nl), rest mij nog jullie hele fijne feestdagen toe te wensen, fijn dat jullie er weer zijn, tot binnenkort weer, lieve groet
    Hennie

• 22 December 2019 - 10:11

Anouk:

Ik heb met veel plezier jullie reis gevolgd op alle niveaus, en een mooi inkijkje gekregen in het leven daar. Ik vind het heel mooi om te zien dat je nog steeds al je talenten, inspiratie en energie blijft doorgeven ✨✨ Dan wil ik jullie hele mooie kerstdagen wensen en een inspirerend goed en gezond 2020

• 22 December 2019 - 13:34

Eugeen: