Het afronden begint....... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu Het afronden begint....... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu

Het afronden begint.......

Door: Peter en Margy

Blijf op de hoogte en volg Peter

09 December 2019 | Suriname, Paramaribo

Het testje van vorige week bleek niet nodig. Blijkbaar was de site wat traag. Iedereen heeft de politieke berichten kunnen lezen.
Daarna is er weinig zichtbaars gebeurd op politiek gebied. Er is een grote bijeenkomst geweest van de partij van Bouterse en zijn aankomst was goed geregisseerd. Inmiddels heeft hij verzet aangetekend tegen zijn vonnis en hij zal zich wel weer kandidaat stellen in mei a.s. We gaan het zien.
In Nederland is het groter nieuws dan hier.
Hat land is rustig in ieder geval, vandaag (zondag) zijn de decembermoorden herdacht in Fort Zeelandia met een handjevol mensen en we begrepen dat onze mede straatbewoner Venetiaan in Amsterdam was voor de herdenking.
De week bestond uit een aantal vergaderingen voor Peter en op donderdag Kinderdag. Woensdagmiddag heeft hij met het team een soort Sinterklaas gevierd, met zo’n bekend spel met cadeautjes. Het was erg gezellig, de Surinaamse collega’s zijn dan toch een stuk uitbundiger dan de Nederlanders.
Kinderdag was heel geslaagd, met surprises in groep 5 t/m 8 en cadeautjes en spelletjes in de groepen 0 t/m 4.
Als grote verrassing, ook voor de meeste teamleden, bracht Kenny B. een bezoekje aan de bovenbouw. Dat ging via ouders die hem kennen.
Het was erg leuk, een hele aardige man die alle tijd nam voor foto’s en ook in groep 8 en later met het team nog even “Parijs” zong (Praat Nederlands met me…). ’s Avonds nog een Quiz Night voor Peter waar de “Ver-quizters”, zoals het team heet, deze keer 2e werden, mede omdat Peter veel namen van bloemen wist.
Verder begint het afscheid nemen en het afsluiten van deze periode. Ook zijn we ons aan het voorbereiden op ons afscheidsfeestje hier a.s. vrijdag.
Zaterdag hebben we gegeten met Kees, de onderdirecteur. Die is inmiddels al in Nederland. Hij heeft eerder vakantie omdat hij in de grote vakantie, toen wij even in Nederland waren doorgewerkt om het opknappen van het gebouw te begeleiden. Afgelopen vrijdag kwamen onze oude buren uit het eerste huis hier afscheid nemen en zaterdag was er een bestuurslid met haar 2 dochters, even lunchen en de meiden konden zwemmen. Dat kon maar net, want het regenseizoen is nu echt begonnen. Vooral ’s ochtends is het mooi weer, in de middag regent het veel.
Vanmiddag hebben we afscheid genomen van plantage Peperpot met een heerlijke lunch daar. Terugrijdend naar Paramaribo bleek dat het daar erg geregend had, hele straten stonden weer eens blank.
Nu nog één volle week, daarna 3 daagjes en dan zit het er op in Suriname en op de Cederboom!
Uiteraard houden we jullie van die laatste loodjes op de hoogte!

• 09 December 2019 - 07:37

Frank:

Lieve mensen,
    De tijd vliegt weer. Neem heerlijk afscheid van opnieuw een mooie episode.
    Tot snel
    Frank

• 09 December 2019 - 08:27

Karina:

Wat gaat het toch snel.. Ik zal jullie verslagen en foto's missen. Hopelijk is het droog en zonnig bij terugkomst.
    Geniet nog van al het moois daar en van de resultaten van jullie werk.
    Groetjes, Karina.

• 09 December 2019 - 10:56

Johann:

Met het afronden is helaas is ook het einde in zicht van jullie mooie verslagen.
    We kijken uit naar de laatste verslagen en daarna naar een keer een live verslag. Vanuit Ede is Hilversum een stuk dichterbij.
    Maar voor nu: Succes met de laatste loodjes.
    Groet, Annet & Johann

• 09 December 2019 - 19:52

Joop:

Hoi Margy en Peter ;

Inderdaad de laatste lootjes en nu afbouwen .
    Zal weer een heel verschil worden met het koude en vooral gure , natte Nederland .
    Maar wat regen betreft zal het bij jullie wel het maximale zijn vergeleken met hier .
    Heb me ingehouden om wat over Bouterse te mailen want weet niet hoe het daar gaat met het -- volgen -- van allerlei onderlinge berichtgeving .
    Dacht dat er wel een strenge controle over was en dat de nodige repercussies teweeg zou kunnen brengen .
    Heb geprobeerd je persoonlijk te mailen en dan vooral de -- spotprenten -- van Bouterse .
    Niet gelukt onder... phof 1 ...kpn .

Loopt gewoon met een sisser af , De Surinamers maken zich er niet echt druk meer over en de volgende verkiezingen ....wint .... hij toch weer ruim .
    Met geld, spelen ............. en lekkere hapjes heb je een groot deel van de bevolking om .

Jullie zijn weer een wereldervaring rijker en nu weer naar Nederland .
    Gewoon weer eens zuurkoll/ananas en een grove rookworst .
    Niet te versmaden . De Fransen noemen dit varkensvoer maar ik doe het er voor .

en straks ....................weer een volgende klus in Alaaka ?

warme groet van

Joop van Keulen

• 11 December 2019 - 08:51

Ingrid:

Geniet nog even van jullie laatste dagen , en wees trots wat op wat jullie in z'n relatief korte tijd weer hebben kunnen ombuigen naar iets moois. De Cederboom heeft weer voldoende voedingsstoffen gekregen om mooie vruchten af te leveren.

• 12 December 2019 - 09:18

Hennie:

Hai Margy en Peter,
    Wat is het omgevlogen, wat een leuke verslagen, ga ik ook missen, maar ik mis jullie ook op het koor, dus zal blij zijn als jullie er weer zijn en lekker mee kunnen galmen. Hebben jullie nog lekker meegezongen met Kenny B op z'n Frans? Wat een leuke foto's ook weer, overstekend wild, hier zie je o.a. meer platte egels, een apart soort, die niet uitgekeken hebben. Geniet nog even van de laatste dagen, veel lieve groeten vanuit het nu droge Soest.

• 13 December 2019 - 00:37

Sandra:

Geniet nog van de laatste dagen in het verre Paramaribo !!