........maar nog niet helemaal! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu ........maar nog niet helemaal! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu

........maar nog niet helemaal!

Door: Peter en Margy

Blijf op de hoogte en volg Peter

15 December 2019 | Suriname, Paramaribo

Inmiddels zit de laatste volle week in Suriname er op. Die stond deels in het teken van het voorbereiden van ons afscheidsfeestje op vrijdagavond.
Het bleek nog niet zo gemakkelijk om de catering rond te krijgen, iets wat je hier niet verwacht, maar het is gelukt!
Jammergenoeg waren we allebei wat grieperig (er schijnt hier iets te heersen), maar toch was alles op tijd geregeld.
Op donderdag was de laatste Quiz Night waar we weer tweede werden en op vrijdag ons afscheidsfeestje.
We zijn toch nog de hele dag bezig geweest met voorbereiden hoewel Margy al heel erg veel voorbereidend (denk)werk had gedaan, maar het was de moeite waard. Het was heel gezellig. We hadden heerlijk (maar veel te veel) eten, er waren mooie speeches van de voorzitter van het bestuur en Peters opvolger en er was, zoals dat gaat in het onderwijs, een lied voor Peter. “Zonder jou is er geen bal aan op de Cederboom” op de melodie van Het is een nacht van Guus Meeuwis. Ook kreeg Peter twee prachtige boeken, weer kilo’s erbij in de koffers!
Het was al met al heel geslaagd en gezellig.
Gelukkig hielden we het ook droog, hoewel dat niet strikt noodzakelijk was, want het feestje werd gevierd bij het zwembad in een prachtige overdekte ruimte, een soort prieel. In Indonesië heet zoiets een pendopo.

Zaterdag was het wel even bijkomen, we zijn toch nog even de stad in geweest en hebben geluncht aan de Surinamerivier. Het was mooi weer, dus Peter heeft nog even kunnen zwemmen. De laatste dagen was het vooral ’s middags nogal regenachtig.
Ondertussen zijn we bezig met dingen uitzoeken: wat moet er mee, wat blijft hier en gaat naar school enz.
Zondagmiddag zijn we nog even naar het Onafhankelijkheidsplein geweest om de kerstboom te bewonderen en rond te lopen bij Fort Zeelandia en de waterkant en hebben lekker wat gegeten daar in de buurt. Bij het fotograferen van het gebouw van de Nationale Assemblee, een prachtig twintiger jaren gebouw, kwam er een boze guard roepen dat dat niet mocht. Geen idee waarom niet, er was geen enkele activiteit rond het gebouw. Het was vandaag trouwens drukkend warm, niet erg prettig.

Op school ging het deze week voorspoedig, Peter heeft de laatste hand gelegd aan belangrijke documenten.
Nu is het echt afronden op school met nog wat kleine dingetjes de komende 3 dagen. Woensdagavond is het kerstdiner en daarna naar huis en inpakken voor vertrek de volgende dag. We moeten ook deze keer minstens 3 uur van te voren op het vliegveld zijn.

We hebben weer veel gezien en geleerd van dik 5 maanden wonen in een ander land. Suriname heeft hele vriendelijke inwoners, een leuke school die Cederboom met fijne collega’s en bestuursleden, prachtige natuur, te weinig kunst en cultuur voor ons, bijzondere politiek en een compleet verwaarloosde hoofdstad en dat laatste is erg jammer. Het zou zo mooi kunnen zijn. Maar we hebben weer genoten van dit avontuur!

Volgend weekend ontvangen jullie de volgende en laatste blog vanuit Nederland, want als het goed is zijn we dan weer (deze keer voorgoed?) thuis!

• 18 December 2019 - 20:01

Johann:

Dag Peter en Margy,
    Geniet van de laatste activiteit in Suriname: het kerstdiner. Wel mooi om daarmee te kunnen afsluiten.
    En dan morgen het grote afscheid; goede reis terug en welkom terug in Nederland waar ook veel op te merken is over de politiek en politici. En ook hier wordt veel verwaarloosd, maar dat is minder zichtbaar dan een stad met gebouwen ...