Het is vakantie. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu Het is vakantie. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu

Het is vakantie.

Blijf op de hoogte en volg Peter

17 Augustus 2019 | Suriname, Paramaribo

Het etentje met Kees en zijn vrienden was gezellig afgelopen zaterdag. 's Ochtends zijn we nog even de stad in geweest. Zondag hadden we een dagje voor onszelf en zijn we naar een overvaarpunt van de Surinamerivier gegaan. We wilden gewoon heen en terug naar Fort Amsterdam om even gevaren te hebben. Maar het was rustig en onze "bootsman" had een ander voorstel: dolfijnen spotten. Dat hebben we gedaan en we hebben ze gezien. Je moet je geen springende school dolfijnen voorstellen, maar toch…. Geen foto's helaas, daar waren ze te snel voor verdwenen. Het was een heerlijke tocht, met de boot voor onszelf. Daarna nog even wat gedronken bij 't Vat, voor elke toerist in Paramaribo een begrip.
De volgende dag hebben we Margy's oud-collega en haar man opgehaald. We hebben de school laten zien, want Joke gaat in elk land waar ze op vakantie zijn naar scholen kijken. Daarna zijn we gaan lunchen, maar vanwege de feestdag waren onze eerste keuzes dicht. We kwamen gelukkig terecht in een leuke tent waar we heerlijke roti met kip hebben gegeten. Daarna hebben we ze ons tijdelijke huis laten zien en ze weer teruggebracht naar het hotel. Nu zitten ze 6 dagen in de jungle voordat ze weer naar Nederland vliegen.
Dinsdag was het weer werken met 's avonds een ouderavond. Tenminste dat was de bedoeling. Eind van de middag begon het zo erg te regenen en te onweren, het hield niet meer op. Om half zes hebben mijn adjunct en ik besloten om de ouderavond af te gelasten. We hebben snel een mail gestuurd naar alle ouders, er zou toch niemand hebben kunnen komen. Het hele schoolterrein bleek blank te staan en vanmorgen was de straat naar school nog een vijver, met auto´s die gisterenavond in de steek gelaten waren. Ze noemen de regenbui hier een `sibibusi. Letterlijk betekent dit `bezem van het woud`. Meestal is zo´n bui het voorteken dat het regenseizoen voorbij is en de droge tijd begint.
Vandaag hebben we officieel afscheid genomen van vertrekkende
collega´s, met een speech, een hapje en een drankje en cadeaus die door Margy gekocht en mooi ingepakt waren.
Maar ´s ochtends eerst `Graduation day`voor de kleuters van groep 2 die naar 3 gaan. We deden dat op de Godelindeschool en bij Margy op school ook, maar hier was het een nog groter spektakel. Een echt feest met natuurlijk eten: bakabanas, loempia´s, broodjes knakworst, want zonder eten geen feest in Suriname! Wat moeten Surinamers in Nederland een gemiddeld verjaardagsfeestje daar een kale boel vinden…
Donderdag de laatste schoolochtend voor de kinderen. Om 1 uur zaten we alweer aan eten en rode wijn die over was van woensdag maar die we toen niet open kregen.. ik niet hoor, ik drink geen rode wijn. Water dus… Vrijdag had ik de hele ochtend gesprekken: beoordelings- en exitgesprekken. Dat ging prima en allemaal in goede harmonie. En 's middags...wat dachten jullie? Juist...uit eten met het hele team bij de Mexicaan. Het was bijzonder gezellig!
Margy en ik hadden al afgesproken dat we 's avonds ook uit eten zouden gaan. Dat hebben we ook gedaan, maar ik heb het bij snacks gehouden, Margy had heerlijke sate en tempura groenten. Daar had ze wel recht op, want ze had vrijwel alles al ingepakt voor de verhuizing. Inmiddels is het zaterdag de 17e augustus en we zitten sinds vanmorgen in ons nieuwe appartement en dat bevalt heel goed. Een stuk kleiner, maar lekker overzichtelijk en een heerlijk overdekt terras. Het is ook nog eens dichter bij school. Vanmiddag zijn we nog even boodschappen gaan doen en wat spulletjes gaan kopen om de boel op te leuken. Dat is lastig hier, geen Ikea hier zoals in Qatar! Maar we zijn aardig geslaagd voor weinig.
Vandaag las ik toevallig iets op FB over een stempel voor je paspoort als je hier 30 dagen bent. Ik ben het overal na gaan vragen en ja hoor, dat moet. Dat wisten we niet en dat was gisteren..maandag dus halsoverkop naar Vreemdelingenzaken om dit alsnog te regelen. Heel irritant dat ons dat niet is verteld. Zal wel goed komen, maar toch.

• 18 Augustus 2019 - 04:49

Ingrid:

Leuk al jullie verslagen Hard gewerkt!, en nu lekker samen nog een paar dagen vakantie, geniet er van!

• 18 Augustus 2019 - 05:25

Joop:

Wat een vrolike , gezellige boel .
    De Bourgondische levensstijjl is daar niet vreemd .
    Kunnen wij nog wat van leren !!!
    Savoir vivre .

Het werk daar is een prachtig -- schoolvoorbeeld-- van een Win - Win situatie .

Fijne vakantie en die -- vier -- je daar zeker .

Even naar de overkant naar Dallas ???

• 18 Augustus 2019 - 06:00

Jet:

leuk weer om te lezen, ben benieuwd als we daar zijn of we ook zoveel (moeten) eten.
    Wanneer komen jullie naar Nederland?

• 18 Augustus 2019 - 19:32

Marionne:

De saotosoep bij t Vat is ook erg lekker!

• 22 Augustus 2019 - 00:20

Hennie:

Hai Peter en Margy, wat een heerlijk verslag weer. Leuke foto's ook , wat een gezellige onderbouwjuffies, de bovenbouw ziet er ook goed uit bij ze:) en weer wat geleerd, sibibusi, zou de regen nu echt voorbij zijn bij jullie? zijn lekkere buitjes zeg, als alles blank staat, misschien toch nog een rubberen bootje kopen, lekker peddelen naar school:) goh Peter, ik had wel gedacht dat jij een rood wijntje lekker zou vinden, toch maar eens proberen, niet verkeerd, (komt omdat ik het zelf erg lekker vind, hihi) glaasje water erbij is zowiezo goed, water bij de wijn doen als het ware. Proost. Nu heerlijk vakantie houden jullie, even lekker chillen, genieten en elke dag weer plukken. Geniet ervan allebeidjes. Tot snel weer met leuk leesvoer.Liefs xx