Weer een weekje verder - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu Weer een weekje verder - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu

Weer een weekje verder

Blijf op de hoogte en volg Peter

09 Augustus 2019 | Suriname, Paramaribo

Vandaag de 9e en maandag de 12e hebben we een nationale feestdag. Vandaag is het de dag van de Inheemsen en maandag is het Offerfeest. Er zijn veel nationale feestdagen met zo'n diverse bevolking. Suriname is ook het enige land ter wereld waar in Paramaribo een grote moskee en een grote synagoge naast elkaar staan. Houden zo, die verdraagzaamheid en diversiteit!
Margy is gelukkig weer over haar virus heen en is deze week aanzienlijk opgeknapt.
De week begon met een gesprekje met een moeder over het weer. Ik zei dat ik er goed tegen kon en dat vond ze knap voor iemand van mijn leeftijd. Ik twijfel nog steeds of ik dit als compliment moet beschouwen :-).
Maandag hadden we geen internet door bliksem en dat moesten we dinsdag snel laten oplossen, want zonder internet hier is niet fijn! Hoe we dat toch gedaan hebben in het begin in Singapore...we zouden er nu niet meer aan moeten denken. Vooral voor Margy heel vervelend, ik heb dan tenminste op school nog internet.
Verder druk met van alles: planning, schoolgids, klassenmappen, want a.s. donderdag begint de zomervakantie hier. Er moet veel klaar voor 1 oktober a.s. Margy is woensdag cadeautjes gaan halen voor vertrekkende leerkrachten. 's Avonds hebben we hier gewandeld en o.a. een foto gemaakt van een wel heel bijzondere boomhut in de heilige boom van Suriname, de kankantrie. Daarna kwam de eigenaresse van ons huis nog even langs. Een hele leuke vrouw. Ze is weer in Suriname maar moet nog even wachten voordat ze weer in haar huis kan!
Donderdag was de afscheidsavond van groep 8. Ik had zo mijn twijfels over de houding van de groep, want ze hadden er niet zo'n zin meer in. Ze hebben zich op de avond zelf werkelijk perfect gedragen en daardoor werd het een leuke avond. Op mijn vraag hoe dat nou kon, kwam het antwoord: Ja, vanavond moest het he en vanmorgen hadden we geen zin.
Ieder kind kreeg een mooie oorkonde van de school (zie foto) en dat is voor ouders heel belangrijk! Veel belangrijker dan bij ons.
Ook typisch Surinaams: we hadden/er was voor heel veel eten gezorgd: bakabana (gebakken banaan) loempia's en sateetjes. Dat is hier volstrekt normaal. Het meeste ging op, maar ik kon gelukkig net als de andere teamleden nog wat mee naar huis nemen! Heel gemakkelijk om dat allemaal te bestellen, 's ochtends een belletje of even naar de warung in de school naast ons en het is geregeld.
Vanochtend zijn we naar de palmentuin gegaan voor De dag van de Inheemsen. Een kleurrijk geheel, met alle vertegenwoordigers van de verschillende Indianenstammen die de oorspronkelijke inwoners waren. Bouterse zou komen openen om 11 uur, maar om 12 uur was hij er nog niet dus dat hebben we maar gelaten voor wat het was. Ook nog even op een terrasje gezeten, waar ik voor het eerst van mijn leven gemberbier (eigenlijk limonade, geen alcohol) heb gedronken. Heerlijk!
Straks gaan we uit eten met een oud-collega van Margy uit Soest en haar man. Die hebben hier een vakantie van 3 weken, heel toevallig. Morgenavond krijgen we eters, mijn adjunct-directeur en een bevriend echtpaar van hem die we op het feestje hadden ontmoet. (Het eten is heel gemakkelijk te halen bij een hele goede Chinees vlakbij) en zondag al vroeg naar een bekende markt hier in de buurt met de buren. Maandag trekken we nog even op met Jeroen en Joke, de oud-collega van Margy en dinsdag beginnen de laatste 3 schooldagen en natuurlijk moeten we alles weer verzamelen voor de verhuizing zaterdag a.s.
Dit weekend tussendoor nog een tas vol schoolwerk, waar ik in ieder geval nog wel iets mee wil doen.
Zo komen we onze tijd hier wel door!
Als laatste het weerbericht: Het heeft bijna elke dag flink gehoosd, dan koelt het heerlijk af. Voor hier is het bijzonder omdat het regenseizoen eigenlijk al ten einde loopt. De temperatuur lag deze week tussen de 32 en 34 graden. Vanaf 13.00 uur kun je beter niet teveel buiten zijn.
In oktober t/m december wordt het nog veel warmer, we gaan het beleven.

• 09 Augustus 2019 - 18:01

Sandra:

Hey Margy en Peter, we waren nog niet gekomen tot het lezen van jullie 2 laatste reisverslagen. Hadden dus niet gezien dat Margy ziek is geweest, gelukkig is ze ondertussen opgeknapt !! Verzorg jullie ginder goed en laat ons hopen dat het hier geen hittegolf is wanneer jullie even terug in Nederland zijn ;-) Groetjes en tot snel.

• 09 Augustus 2019 - 20:27

Hennie:

Hoi allebeidjes, wat n heerlijk uitgebreid verslag weer , Peter! Zo leuk om te lezen. En Margy, gelukkig weer opgeknapt joh! Pf, ook weer gehad! Nu even gewoon lekker doorgaan he! En ook vooral doorzingen he, voor straks in september:) En Haha, Peter, zie het als een compliment he, van die moeder, zo'n jonge God als jij valt gewoon óp bij de vrouwtjes daar:)! En wat een mooie foto's, schitterende boom met boomhut ook en wat grappig dat verhaal over groep 8:) Geniet lekker van een gemberbiertje samen met Margy en Jeroen en Joke en doe Bouterse de groeten als hij een keer op tijd komt;) sterkte met de warmte (maar daar kan jij goed tegen:) lieve groetjes van mij voor jullie en fijne tijd samen! Xx