Het went.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu Het went.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu

Het went....

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

28 Juli 2019 | Suriname, Paramaribo

Na vier dagen hard en nuttig werken, met als afsluiting een lange bestuursvergadering bij ons thuis had ik drie dagen vrij. Ze zijn nu al bijna weer om...
We beginnen te wennen en zijn over de eerste cultuurschok heen. Wat nooit gaat wennen is het grote verschil tussen arm en rijk. Als we hier weggaan rijden we altijd door de Noordwijkstraat. Daar staat 1 huis (krot) waar een familie in woont met veel kleine kinderen. Die hebben echt niets, zelfs geen stenen vloer. De kinderen spelen in plassen modder. Het doet ons denken aan de beschrijving van het huis in Ierland in De as van mijn moeder...
En vrolijk ernaast staan veel betere huizen, met een mooie auto voor de deur.
Vrijdag hebben we deels besteed aan het bekijken van twee huizen voor de komende tijd. Je moet hier opletten of je in een goede buurt gaat kijken, dat verschilt nogal. Margy had van de week contact met 2 makelaars, de ene zei: ik stuur wat door, maar ik ga eerst zwemmen. Niets meer gehoord. Ook de tweede makelaar heeft niets meer van zich laten horen. Het eerste huis was een appartement, met een mwah gevoel (via een tip van een ouder van school) en het tweede huis, waar nu nog een collega woont was mooi van buiten, maar ligt in een buurt waar we niet zo blij mee waren en nogal afgelegen. Niet echt geschikt voor Margy om daar de hele dag te zitten. We zijn maar gaan lunchen bij een leuk restaurant, Rumours, in een tropische setting.
Eind van de dag was er een enorme tropische regenbui.
Zaterdagochtend zijn we weer naar een appartement gaan kijken, daar hadden we een tip over gekregen van een collega. En dat was bingo...niet zo groot, maar een mooi overdekt terras met ventilator en een zwembad in de tuin. De eigenaar woont boven, maar zij maken nauwelijks gebruik van het zwembad. We gaan er 17 augustus a.s. in en we zijn daar heel blij mee.
Daarna naar de stad o.a. naar een mooie boekhandel. Ook naar de overdekte markt aan de Waterkant. Geweldig om te zien. Bij een groentekraam lagen grote bladeren (een soort groente, we weten de naam nog niet) en die wilde Margy wel in een vaas. De verkoopster probeerde 3 bosjes aan te smeren, blijkbaar blijft er bij het koken niet zoveel van over. Na veel moeite konden we duidelijk maken dat we maar 1 bosje wilden. En toen werd het bosje in een plastic tasje gepropt, maar dat was niet de bedoeling natuurlijk. Uiteindelijk zijn we met een onbeschadigd bosje weggegaan en ze staan mooi (zie foto).
's Middags nog even boodschappen gedaan en toen begon het weer te hozen. Het schijnt op andere plaatsen nog erger te keer te zijn gegaan, o.a. daken van huizen. Nou is dat laatste niet zo verwonderlijk want half losliggende golfplaten zijn natuurlijk een gemakkelijk slachtoffer bij flinke wind.
Vandaag zijn we met een moeder (een bestuurlid) samen met haar kinderen (zie foto van de jongste) naar een Javaanse markt geweest, erg leuk. We waren jammergenoeg een beetje laat, volgende keer gaan we zelf eerder, maar zij kwam pas zo laat bij ons. Heerlijk eten gekocht in ieder geval!
Daarna in de stad geluncht en nu thuis, want morgen en overmorgen wachten er drukke dagen. Dinsdag sta ik voor groep 7 omdat er echt geen vervanging te vinden was. Daarna nog een pittige teamvergadering met degenen die volgend jaar ook hier werken, er moeten wat belangrijke beslissingen genomen worden. Maandagvond is er een feestje van een jarige collega in de stad, maar of we dat gaan doen weten we nog niet. Het begint pas om 8 uur en ik wil om 10 uur in bed liggen....

• 28 Juli 2019 - 17:36

Sandra:

Klinkt allemaal heeeeeel goed. Fijn om dat allemaal te kunnen volgen, zeker met al die foto's erbij, toch wel echt avontuurlijk ! ;-). We sturen jullie privé straks nog een mailtje met een privévraagje, zijn jullie daarop bereikbaar ? Maar eerst gaan we wel zwemmen ! Tot ...

• 28 Juli 2019 - 19:06

Karina:

Wat een mooi verslag weer. En wat het nieuwe huis betreft: ik hoop dat ze de Batman vlaggetjes laten hangen ;-)

• 29 Juli 2019 - 05:18

Eugeen:

Gefeliciteerd Peter & Margy, ziet er gaaf uit dat terras & zwembad! Heb je je al aangepast aan het Surinaamse leeftempo? HBG Eugeen

• 29 Juli 2019 - 06:52

Joop Van Keulen :

Leuk van jullie te horen .
    Zal inderdaad een aardige cultuurshock zjn .
    Neem aan dat het onderwijstechnisch ook aardig in die richting gaat ???
    Denk ook dat je een aardigie Auchiasstal mag reinigen .
    De mentaliteit zal beslsit ook op een geheel -- ander -- plan liggen .
    Je onderwijspalet zal intussen aardig breed zijn geworden na meerdere ..uitzendingen ..
    Geniet zeker ook van je waarschijnlijk schaarse vrije tijd .
    Blijf je zeker volgen want vind het fijn eea te horen .

Wateen professionele houding van de makelaar(s)
    Zou daar moeilijk aan kunnen wennen.
    Laissez faire en je hebt je er maar bij neer te leggen
    Hoop maar dat je inmidddesls een aardige behuizing hebt gevonden .
    Tot horens en ziens van de foto's .

Wij zitten gedurende drie weken in de Provence in het huis van mijn zus .
    Zalige tijd en zou erwel willen gaan wonen echter het is te ver van mijn (klein)kinderen en krijg Sonja zeker niet mee .
    Morgen vertrekken we en gaan dan weer terug naarde Vogezen .
    Maakt altijd aardig wat uit in temperatuur

• 30 Juli 2019 - 06:04

Rob Prins:

Peter interessant om jullie te mogen volgen.Deze maand reisde ik met een Javaanse Surinamer door Normandie .Hij heeft in Nederland gestudeerd en had een goed baan .Is een tijdje terug geweest in Suriname om het technisch onderwijs te helpen structureren.Zonder effect hij wil nooit meer terug.
    Kunnen wij met onze liefdes kas een gezin dat het zo slecht heeft niet wat toe stoppen . Bij ons klotst de welvaart tegen de plinten op.Via de Loge kan het met AMBI .We moeten het eens voorstellen als het je wat lijkt. MBG Rob

• 30 Juli 2019 - 21:01

Hennie:

hoi lieve luitjes, never a dull moment bij jullie:) wat een goed verslag weer, van allerlei dingen, die wel even aankomen, vooral dat arme gezin, schrijnend zoiets, zo ook de 'snelheid' en 'meelevendheid' van die makelaars :(.... Wat een wereld van verschil. Maar ook veel leuke dingen, die Javaanse markt, lijkt me ook geweldig, die groente haha, in de vaas. Ik heb ook zo'n soort plant, ga er toch eens soep van koken:) Jullie hebben al veel hoosbuien gehad , hier smacht heel Nederland ernaar, met die hete dagen net achter de rug. Nou allebeidjes, heel veel succes met alles en straks plezier in het nieuwe huis. Geef m van Jetje. lieve groeten, Hennie xx