Een gevaarloos weekje.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu Een gevaarloos weekje.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu

Een gevaarloos weekje....

Door: Peter en Margy

Blijf op de hoogte en volg Peter

27 Oktober 2019 | Suriname, Paramaribo

Een verrassing, daar waren we gebleven. Wat zouden we gaan doen zondag? We hadden ons op van alles voorbereid, maar waren toch erg verrast, want deze hadden we niet bedacht. Kees nam ons mee naar een Surinaamse kookworkshop in Down Town Oasis, een klein resort midden in de stad.
De eigenaar is onze huisbaas.
We zijn er van een uur of 12 tot half 6 geweest en hebben het volgende leren maken door een bijzonder aardig echtpaar: saoto-soep, bakabana’s, loempia’s, pom en bojo,een cocos-broodtaart. Dat hebben we natuurlijk ook opgegeten met alle deelnemers. Heel smakelijk, maar pom vinden we allebei niet echt lekker.
De bedoeling was ons te laten zien dat het maken van deze gerechten niet al te ingewikkeld was en dat is zeker gelukt. Het was heel geslaagd.
Vanaf maandag was het gewoon werken. Twee ochtenden met Peters opvolger en dat was nuttig en ook gezellig. Een prima keuze waar hij heel blij mee is. Hij kan, hoewel hij nog heel veel te doen heeft, richting afronding en overdragen gaan. Het is tenslotte nog maar 7 ½ week en dan zit de klus er weer op.
Donderdagavond zijn we weer samen naar de Quiz Night geweest. We werden 1e, mede door twee antwoorden die niemand wist, maar Margy wel. De beide keren dat ze mee is gegaan hebben we gewonnen! Zo’n avond is heel gezellig, een leuke groep mensen in ons team, je zit lekker buiten en de presentatie is geestig. Er doen zo’n 11 teams mee en de sfeer is geweldig en vrolijk! Dat is Suriname ten voeten uit.
Vrijdag weer een vrije dag en we zijn de hele dag op stap geweest voor eigenlijk weinig. Maar als je hier ook nog gaat lunchen vliegt de tijd. Je moet heel veel geduld hebben, want je wacht toch al gauw een half uur, drie kwartier op je bestelling en dan is het terras nog niet eens vol. Ook was het druk op de weg, dat zal de komende dagen zo blijven, want de salarissen zijn betaald. Die worden graag z.s.m. uitgegeven met als gevolg dat het halverwege volgende maand een stuk rustiger is op de weg!
Zaterdagavond, na ’s middags weer een heftige regenbui meegemaakt te hebben, zijn we uit eten gegaan voor ons huwelijksjubileum. Daar was het vorig weekend niet van gekomen. We hebben geweldig gegeten bij Passie. Voor Surinaamse begrippen heel erg duur (vergelijkbaar met een gemiddeld restaurant in Nederland), voor ons viel het wel mee. De kwaliteit was wel veel beter dan dat gemiddelde restaurant in Nederland. Het wordt gerund door Nederlanders, ouders van school, die o.a. bij De Librije hebben gewerkt.
Vandaag was het Diwali (Divali, Deepavali), een Hindoestaans lichtjesfeest, hier een nationale feestdag. Op school was daar vrijdag in de groepen al even aandacht aan besteed met een gesprekje en het aansteken van een diya, een waxinelichtje. Diversiteit staat hier hoog in het vaandel! En nu horen we vuurwerk….
Dat was het weer, morgen komt Margy’s vriendin Bea aan. Een trouwe volger, ze is ook al in Qatar geweest. Voor haar zoeken we steeds een ander buitenland ……Brussel vond ze te dichtbij!(grapje).
Zondag zijn we naar zee gereden om een Hindoestaanse tempel te bekijken. Mooie plek maar onderkomen, zo jammer. En heel raar…geen Diwalifestiviteiten te bekennen.
Op naar de volgende week……..

• 28 Oktober 2019 - 11:10

Sandra:

Wat een fijn verslag ! De blutsen en builen hebben blijkbaar plaats gemaakt voor (nog) meer vreugde. Geniet nog van het avontuur ! Sandra en Goof