Even terug naar Nederland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu Even terug naar Nederland - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter Hof - WaarBenJij.nu

Even terug naar Nederland

Door: Peter en Margy

Blijf op de hoogte en volg Peter

23 Augustus 2019 | Suriname, Paramaribo

Het vorige verslag heette vakantie.....ja, voor de kinderen maar niet voor mij en ook niet voor Margy, maar daarover straks meer. Een beetje vakantie dan...zondag zijn we naar plantage Peperpot gegaan in Commewijne. Een oude koffie- en cacaoplantage. Nu deels gerestaureerd en het plantershuis is een leuk hotelletje geworden. Het was bijzonder om te zien en de weg er naar toe ook, het laatste stuk zandpad met diepe kuilen. Een van de eigenaren in de 18e eeuw was Jan Arend de Vos van Steenwijk. Heel bijzonder dat ik één van zijn nazaten met precies dezelfde naam in de klas heb gehad op de Godelindeschool.
Maandagochtend moesten we dus heel vroeg op voor een stempel in ons paspoort? Zou het lukken of moesten we het land uit, want we waren 5 dagen te laat! Dat bleek dus geen probleem, no spang (maak je niet druk) zeggen ze hier. Het was bij de Dienst Vreemdelingenzaken en terwijl we zaten te wachten speelde zich voor ons een leuke sketch af.
De chef kwam de afdeling op, in vol ornaat met gouden tressen enz. De medewerkers gingen helemaal uit hun dak, "leuk setje" riep er een,
dat hadden ze blijkbaar nog nooit of niet vaak gezien (Later bleek dat deze dag de nieuwe korpschef werd beëdigd en we hebben die chef nog in de krant zien staan). Iedereen wilde met hem op de foto. Zelfs een Chinese mevrouw, die hier blijkbaar kind aan huis was, ging achter de balie om op de foto te gaan met hem. Heel grappig om te zien, maar ondertussen duurde de stempel langer en langer, want onze paspoorten moesten toch wel langs zo'n 5 medewerkers. We hadden dus voldoende tijd om de omgeving in ons op te nemen: wat een oude bende. Het is onbestaanbaar dat een dienst als deze of een afdeling bevolking van een gemeente er in Nederland zo uit ziet: oude stoelen, kapot zeil, verveloos, rare gordijnen, een tv die aan stond op een muziekzender (zonder geluid) met een grote antenne tussen de bureaus. Bijzonder, maar uiteindelijk gingen we tevreden weg met een compleet zinloos gratis stempel in ons paspoort, want we hebben gewoon een toeristenkaart voor 90 dagen. Werkverschaffing?
Dinsdag hebben WE gewerkt op school. Margy is de hele dag meegegaan om te helpen opruimen in groep 1/2 A. Dat was hard nodig en Margy is daar erg goed in. Peggy, mijn collega, was er erg blij mee. Ik heb me bezig gehouden met voorbereiden voor het nieuwe jaar en het verzamelen van stukken om in Nederland aan verder te werken. Woensdag was er een bestuursvergadering bij ons thuis, die prima verliep. Van een beleidsbepalend bestuur is het nu een bestuur geworden dat de zaken overlaat aan mij en de adjunct. Zoals het hoort.
Vandaag, donderdag, weer samen naar school. Margy heeft nog een tijdje in roep 1/2 A gewerkt en is daarna de personeelskamer gaan opruimen. Dat was heel erg nodig! Ik ben er ook nog bezig geweest en ik denk dat we bijna een kwart container aan rotzooi hebben weggegooid. Ik kon dat doen omdat we geen telefoon en internet hadden, dus dan valt er weinig te werken. Dat heb ik vanmiddag thuis dan maar ingehaald. Dit is voorlopig het laatste bericht uit Suriname, het volgende bericht komt uit Hilversum. We vliegen zaterdag naar huis en vertrekken de 19e september weer naar Paramaribo (tot 23 december). Dus we hebben nog het een en ander te regelen. Zaterdag worden we al om 1 uur opgehaald door een taxi. Het is bijna een uur rijden naar het vliegveld en twee uur voor vertrek kun je niet meer inchecken.... Dus dat wordt een lange zit.
Thuis hebben we ook nog het een en ander te doen, want we zijn natuurlijk redelijk snel vertrokken. Het voordeel is, zo hebben we begrepen, dat we niet aan de temperatuur hoeven te wennen! Lekker.

• 23 Augustus 2019 - 01:24

Thijs:

Wat een verslag! Jullie rennen van hot naar haar en zijn tegelijk structureel goed bezig! Het lijkt wel werken!

• 23 Augustus 2019 - 08:34

Frank:

Goede thuisreis. Fijn jullie weer even te zien

• 23 Augustus 2019 - 09:00

Irma:

Wat een verschil toch met Nederland. Jullie zijn goed bezig! Toppers!
    Goede terugvlucht en tot snel ...

• 25 Augustus 2019 - 13:12

Daan:

Hoi Peet en Margy,
    Wat leuk om jullie zo te volgen. Het is en wordt weer een hele ervaring zo te lezen. Superleuk!
    Veel plezier als jullie weer even terug zijn in Nederland en blijf leuke berichten posten; ik lees ze met plezier! liefs Daan.

• 26 Augustus 2019 - 00:10

Hennie:

Hai Peter en Margy, welkom in Nederland weer. En.... inderdaad lekkere temperaturen , de overgang is nu goed te doen voor jullie, blijft nog even een paar dagen zo. Wat een top verhaal weer, ik heb er weer van genoten. Toch stilletjes dankbaar voor die stempel die jullie moesten halen, want anders hadden we ook niet zo'n smeuiig verhaal gehad. Haha, leuk! En ook pracht foto's weer, die grof vuil auto, haha, iets anders dan bij ons in Nederland, ietsje maar:) Wij gaan elkaar in september een keertje zien bij het koor, toch? Open monumentendag zouden jullie erbij zijn. Gezellig.We worden zelf ook allemaal een beetje een soort van monument, stelletje bejaarden, nee hoor,geintje, jonge blommen allemaal. Vooral doorgaan. liefs tot snel!